Työstimme myös ammatillisen koulutuksen tietokomponenttikirjastoa marraskuussa ja joulukuun alussa, mutta näin hankkeen toiminta-ajan ollessa lopuillaan meidän täytyi luopua tietokomponenttikirjaston viimeistelystä. Lisäksi totesimme Yhteentoimivuusalustan kehityksen kanssa, että soveltamisprofiilista tulisi ensisijaisesti tehdä tietokomponenttien nostot koulutuksen tietokomponenttikirjastoon ja vasta sen jälkeen tarkastella, onko ammatillisen koulutuksen tietokomponenttikirjastolle tarvetta. Tietokomponenttien tulisi olla mahdollisimman geneerisiä, jotta niitä voidaan hyödyntää eri soveltamisprofiileissa. Tämän takia soveltamisprofiiliimme kuvattuja luokkia ei voida sellaisenaan siirtää tietokomponenteiksi. Sen sijaan niistä tulee tehdä karkeus tasoltaan abstraktimpia eli yleiskäyttöisempiä tietokomponentteja.
Tietokomponenttikirjaston työstämiseen on vaikuttanut se, että koulutuksen tietoalueen työ on vasta aluillaan. Hankkeemme aikana ei ole vielä ollut vakiintunutta toimintaa kuten koulutuksen tietoalueen tietokomponenttiryhmää, jonka vastuulla olisi tarkistaa ja määrittää tietokomponentit. Toisin sanoen hankkeemme työ on ollut pioneerityötä, jossa olemme päässeet vaikuttamaan Yhteentoimivuusalustan kehitystyöhön, mutta ennen kaikkea hankkeessamme tietomallinnusta tehneiden osaaminen on kasvanut.
Tutustu tietomalliin: https://tietomallit.suomi.fi/model/dt/.
Kirjoittaja: Riikka Lahtela (OSAO)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.